søndag 17. november 2013

Søndagsmenyen

Dagen i dag har funka litt som et Kinderegg.
Og da mener jeg ikke den vitsen om brunetter som er blondiner på innsiden. Faktisk.
Nei, Kinderegget i dag er mer som noe å gjøre, noe som smaker godt og en overraskelse.

Jeg våknet sent, men godt av sola som trengte gjennom støvete vinduer. Den hadde med seg en stråleenergi nok til at jeg fikk laget kaffe og frokost og satt meg litt i trappa for å tenke gjennom dagen. 
Med så mange timer til rådighet, en hyperaktivitet i hodet og cirka tusen ugjorte oppgaver foran meg fant jeg behov for struktur. Så det ble blankt ark, ny kaffe, stor tusj og tankekart. Som ble omgjort til liste, for ordens skyld. Prosjekter ble listet opp til kaffen var kald. Jeg ga opp å nummerere dem. Alle punktene var like viktige, så det var ikke noe kjære mor. 

På med knebeskyttere, hansker og Fleecejakka fra Spenst. Ska'n få fiberkabel må'n jaggu grava sjæl. Og tre sommerhjul ble lempa inn i boden (det fjerde ligger som ekstrahjul i Tyttebærbilen, - note for self til våren). Der så jeg alle pappeskene etter flyttinga og kom på at jeg har bestilt ved til uka. Så de måtte fjernes for å få plass. Og sånn gikk dagen. Minna litt om Domino, siden hver oppgave førte til en ny oppgave. Jeg fikk fjerna litt bikkjemøkk under noen sko, kasta ødelagte ting fra trappa og satt vekk rullebrett og snøbrett. Og innimellom belønnet jeg meg selv med kaffe eller lakris, alt ettersom hva som var nærmest.

Plutselig kjente jeg sulten kom og tok meg. Jeg var helt skjelven, og det var lenge siden frokost.
Brødskivene hadde ligget i posen siden onsdag, jeg hadde frokosten tørt i minnet og ønsket meg noe mer spenstig. Siden Bunnpris ikke er åpen på søndager måtte jeg være kreativ med det jeg hadde hjemme.
La meg fortelle deg hva jeg lagde da.
Jeg raspet hvitløk, finhakket løk og hadde det i en kjele med litt olje. Så åpnet jeg en boks med hakkede tomater. Fant en kjele til, og kokte opp en kopp med vann, salt og olje. Hadde oppi en kopp Couscous og rørte rundt, satte på lokket igjen for å la det gå fem minutter. Makan te lettvint tilbehør!
Boksen med tomater ble helt oppi kjelen med løk og hvitløk, litt vann i boksen for å skylle, og for å tynne litt.. En klype brunt sukker har aldri skada noen, og tomatene blir alltid takknemlige for litt søtt. Så jeg slumpa oppi litt av det. Deretter hakket jeg noen blader med basilikum og en liten bunt timian. Flaks at de ikke hadde visnet enda.
Etter noe jeg anså som fem minutter heiv jeg oppi Couscousen, urtene og ørlite cayenne. Jeg så etter i kjøleskapet om det ikke sto et glass med Dagros chili- og hvitløksmarinert fetaost der..
Joggu så gjorde det!
To øser tomatcouscous i en bolle. Noen biter fetaost ble fisket opp av glasset og lagt i bollen. (Ny note for self: kan med fordel deles opp i fire med skjea mens du spiser, de er litt store)
Det hele var over på ti minutter, fra jeg åpnet kjøleskapet til jeg lukket oppvaskmaskinen. Og jeg hadde:
1. Gjort det sjæl (noe å gjøre)
2. Fått en smaksopplevelse langt utover tørre brødskiver (noe som smaker godt)
3. Overrasket meg selv med å bruke så kort tid (en overraskelse)


2 kommentarer:

  1. Jøss, jeg har visst fått lagt inne det ene bildet to ganger! Ja, jeg tok jo to boller da, fordi det var så godt. Så da får begge bildene lov å stå.

    SvarSlett
  2. ser den ene bolen er større enn den andre...hehe ser godt ut!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger