torsdag 14. juni 2012

B-menneske?

Så får jeg gjort flest oppgaver ferdig om nettene da.
Det er bare sånn det er.
Noen jobber best under press. Andre igjen jobber KUN under press.

Jeg kjenner at det er helt greit å vite at dette er den siste natta på veldig lenge jeg skal behøve å sitte bøyd over bøker, oppgaver og karakterskjemaer. I morgen tidlig leverer jeg det siste viktige arbesslaget jeg skal gjøre på denne siden av olsok.

Ikke dermed sagt at jeg skal sova bort sumarnatta. Den er da altfor ljos til det.
Jeg skal bare ha bena litt høyt, helst med tærne på kjettingen i hagegynga, akkurat nok til å få en behagelig sving. Av rekvisitter ser jeg gjerne et glass, en gitar og en kurv med jordbær.
Og om jeg får lyst til å gjøre noe annet enn det, - noe jeg egentlig betviler, så skal jeg prøve å få gjort det barbeint eller sakte.
Og om jeg ikke gjør det barbeint eller sakte, så skal jeg i alle fall gjøre det sammen med menneskene mine. Disse tålmodige mennesker som har levd med en selvsentrert student i fem år. Som har strevd seg gjennom mine eksamensperioder og ligget lavt av ren skjær hensynsfullhet.
Jeg tror jammen jeg vil lage en piknik for dem jeg.

De siste nettene har bonden ligget alene. Stort sett. Men vi har jo sett hverandre før frokost. Så han husker at jeg bor her. Jeg lurer på om han savner kjæresten sin jeg. Han er ikke akkurat noe nattdyr.
Bortsett fra den en gang nevnte måneskinnsbonden, er han stort sett i seng etter kveldsnytt.
Men til gjengjeld er han fantastisk rask om morgenen. Jeg forstår ikke hvordan det har seg, at noen bare spretter opp når klokka ringer, kler på seg, spiser og drar. Og alt dette på under kvarteret.

Klokka mi lager et svare leven, men det betyr jo ikke at jeg vil ut av dyna av den grunn. Og når jeg har fått bena på gulvet, betyr ikke det nødvendigvis at jeg er våken. Nede på kjøkkenet kan jeg stå helt stille og lure på hva det var jeg skulle, åpne og lukke kjøleskapet noen ganger, og så komme på at det var på badet jeg skulle.

Heldigvis er det snart ferie.
Da skal vekkerklokka få seile sin egen sjø, og jeg skal spise frokost etter at jeg har våknet, og ikke motsatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger