søndag 3. februar 2013

HELGEVASK!

Å gjøre reint til helga...
Jeg lurer på hvor mange som egentlig driver med det jeg. På ordentlig altså?
Hver fredag, alle gulver, støvtørking og vask av badet. Selv, - uten å betale noen for å gjøre det.

Jeg har opptil flere ganger sett at det er fredag eller lørdag når jeg begynner å hive ut skoa på trappa for å vaske gangen. Men ikke alltid. Og jeg tror jeg i løpet av ett år kan telle vaskefredager på stortærne. I tillegg kan det tenkes at jeg har starta med de beste hensikter og kasta ut både sko og unger for å strekke opp kåken. Og så har jeg blitt forhindra i å fullføre av en eller annen grunn. Kanskje jeg ikke klarte å finne den rette vaskemusikken, eller kanskje jeg bare skulle sjekke noe på facebook først. Eller telefonen har ringt. Eller jeg finner noe interessant når jeg rydder, som gjør at jeg blir sittende og glane, eller skrive om det. Og da flyr jo tiden..

Jeg vet ikke hvor flinke andre er til å spare. Men når det gjelder husarbeid er i hvert fall jeg veldig god på det. Jeg sparer godt og lenge, spesielt på ryddefronten. Derfor hender det ofte at min vaskedag stopper seg selv fordi jeg må rydde først. Eller brette klær. Og alle papirene som skal sorteres, det gjør sække sjæl, for å sire sånn. I tillegg kommer jo de vanlige oppgavene som å tømme eller fylle oppvaskmaskinen og vaskemaskinen, handle inn mat og rydde den på plass.

Om jeg kommer gjennom ryddinga er det på tide å støvsuge. Og det er DA utfordringene starter. Nest etter å fylle bensin, skifte dekk eller peile olje, er støvsuging det desidert verste jeg kan ta meg til! Jeg gidder ikke en gang å gå inn på hvor mange ganger den hekter seg bak dørkarmen og velter, eller hvor irriterende det er å bære støvsugeren opp trappa med den ene hånda og veive munnstykket rundt med den andre. Og oppdage at ledningen er for kort til å gjøre trappa ferdig.
Ja da, jeg vet at mange har sentralstøvsuger og er fornøyde med det. Jeg har hatt det sjøl en gang, i et annet hus.  Men jeg hata å støvsuge likevel, så det er nok konseptet framfor utstyret som vekker villdyret i meg.
Bråket.
Nei, gi meg en mopp, eller ei fille, så skal jeg heller koste opp på feiebrett de haugene som dukker frem.
Jeg liker faktisk å vaske. Om jeg kommer så langt.

Og støvtørking.
Er det min foreldregenerasjon som er flinke på det, eller er dere andre det også? Jeg kommer ikke til å fortelle noe om min egen arbeidsinnsats på dette feltet. For det er ingenting å fortelle.

Til gjengjeld er jeg glad som ei lerke når jeg pusser vinduer. Og vasker badet. Og bretter pleddet i sofaen. Da er det en god dag. Det blir så fint etterpå!

Alle disse oppgavene lar seg ikke gjøre på en enkelt fredag, om du spør meg. Og aller minst hver eneste fredag! Det ender ofte med at Bonden lemper alle skoa inn i gangen etter turen med Tunghørten fordi det har begynt å regne, og jeg er fortsatt ikke kommet så langt som å vaske gulvet.
Da står jeg kanskje og banner støvsugern over til de evige gulvtepper, og vi innser at Rom ikke var bygd på én dag.

Det er godt vi har stearinlys i huset, og at jeg er såpass glad i å lage mat.
Det blir helga av det også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger