tirsdag 24. april 2012

Nytteløst?

Hva er det egentlig å være nyttig?

Om det ikke faller naturlig å lure på hvordan ting virker, og hvordan de eventuelt skal repareres, bør det da læres inn før man omgås andre?

Jeg vet at bilen går framover når jeg tråkker på gassen, og skjønner at en bankende lyd etter fartsdumper kan bety at noe er løst. Sannsynligvis er det bare bagasjelokket, siden det ikke lar seg lukke.
Jeg vet også at vi har vann i kranene hjemme, og at det går i rør inn til huset vårt. Men om det skulle dukke opp en dam med vann på jordet, vil ikke jeg automatisk tenke at det kan være en vannlekkasje opp til huset.. Og ta fatt på jobben med å tette den.
Jeg vil sannsynligvis ikke engang være til hjelp om jeg skulle slumpe på å være i nærheten når det skjer.
Ting som virker innlysende for den som har hele røropplegget i hodet, og som vet hva som skal holdes og hvorfor, er faktisk ikke innlysende for meg.
Jeg kan bøye meg ned og spørre hvordan det går, og kanskje si noe hyggelig til den som står med leire oppetter leggene. Men det faller meg egentlig ikke inn at jeg kunne brukes til noe nyttig i den sammenhengen. - Hva skulle jeg gjøre, liksom?
For meg ville det vært nødvendig med en klar beskjed, og en forklaring på viktigheten av det jeg skulle gjøre. Så ville jeg nok gjort det, om enn ikke helt selvgående.

La meg få understreke at jeg likevel ikke føler meg hverken dum eller unyttig av den grunn.
Jeg er heldigvis blitt så gammel at det har rukket å komme inn tilbakemeldinger på ting jeg er god på.

Og det gjør at jeg lett kan godta at det finnes mennesker som er helt motsatt av meg. Som liker å reparere ting og er flinke til det. Mennesker med en utpreget logisk sans, praktisk tankegang og en strukturert arbeidsmåte. De som bokstavelig talt har ikke bare en finger, men gjerne begge fotebladene plantet i jorda. Jeg ikke bare godtar det, men er veldig glad for det!
Hver eneste dag er jeg takknemlig for at jeg er så heldig å kunne omgi meg med sånne mennesker. Det lærer meg noe nytt, viser meg et annet perspektiv og beriker livet mitt.
I tillegg til at det er veldig matnyttig.

Det må være deilig, å kunne sette fingeren på målbare resultater og handlinger, for så å bestemme om andre er verdt å bruke tiden sin på, eller om de er "sprøyte dumme".

Skulle ønske jeg også hadde det sånn, noen ganger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger