søndag 25. mai 2014

Og katta maler som aldri før

Denne helga har jeg malt hus. Jeg starta, med hjelp fra minstemann, den uka som gikk. Jeg har hørt at godt utstyr er halve jobben, så mesteparten av utstyret tilhører naboen. Vi snakker gardintrapp, forlengerskaft, bøtte.. I det hele tatt utstyret tilhører naboen. Han deler gjerne både utstyr og gode tips med ei titommels nabokjerring.

Men rulla er mi! Og den fantastiske outfiten. Jeg var på Europris, og der fant jeg en sånn smart overtrekksdress. Jeg syns jeg må fortelle historien til denne dressen..
Forrige gang jeg malte var det skikkelig varmt, så jeg tok den bare på utsiden av truse og BH. Inne på kjøkkenet. For å være litt morsom dro jeg på hetta og bretta øra utenfor, og viste meg fram til minstemann. Som sa:
Du kanke gå sånn!

Kan jeg vel, sa mamma. Tok øra inn igjen, dro ned hetta og gikk ut for å male. Ikke så mye som et glimt i speilet før jeg gikk ut.
Ute satt det flere naboer, og jeg snakka i vei, som jeg pleier, og jeg malte.
Alle var så blide og det var en skikkelig god stemning. Den ene naboen etter den andre kom tuslende for å se at jeg endelig skulle male huset mitt. Det var kaffepauser og demonstrering i gode maleteknikker.
En skikkelig fagdag, oss malere imellom.

Da jeg var ferdig for dagen kom Kaptein Blikk innom etter overtidsjobbing for å se hvor langt jeg var kommet. Han var ikke engang kommet ut av bilen før han begynte å le!
Jeg sto oppe i gardintrappa til fritt syn, mens han fortalte meg at drakta var helt gjennomsiktig!

Minsten sa han hadde prøvd å si det til meg før jeg gikk ut, men at jeg ikke ville høre. Jeg hadde jo trodd han bare syns jeg så dum ut i romdrakt, så jeg tok ham ikke helt på alvor.
Hmmm. Den så virkelig hvit ut i pakka si.

I dag skulle jeg male andre strøket ved inngangspartiet. Jeg fikk UnniPunni til å sette seg på en stol og se på, for selskapet. Da jeg fortalte henne om opplevelsen med outfiten tidligere i uka, tok hun et
bilde av meg mens jeg holdt på. Eller tre, faktisk.

Så da fikk jeg se hvor gjennomsiktig den faktisk var. Jeg er jaggu glad for at det var kjøligere i lufta i dag, for jeg hadde både T-skjorte og tights under. Naboene stakk innom i dag også, men de ble ikke like lenge denne gangen. UnniPunni lo så hun nesten tisset på seg. Skulle ønske hun gjorde det. Dumma.
Og den frekke naboen kunne jeg tenke meg å male over brillene til, og teipe igjen munnen hans med gaffa.

Selv er jeg mest opphengt i valg av skotøy i dag. Ballerinasko med glitter. Og med hvite sokker oppi..
Klær skaper folk, sier jeg bare.

Men veggen ble malt i alle fall. Og etterpå satte UnniPunni opp et lite bord med to stoler, og alle de fine plantene ble plassert pent på verandaen. Det ble en fin kjøkkenhage.
Nå har det satt igang med et skikkelig regnvær, så da slipper jeg å vanne kjøkkenhagen min i kveld.
Katten er den eneste som er sur, for jeg går ham i næringa.
Malinga er liksom hans greie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger