søndag 25. mai 2014

Ti grønne tommeltotter!

Hagegynga har vært ute på raid og fått med seg fem hjemmedyrkede planter til kjøkkenhagen som skal stå på verandaen ved inngangsdøra. Den store er Cocktailtomater, deretter kommer paprika og chili. Og de to krydderurtene var skikkelig spennende! Limebasilikum og appelsintimian! Og alle er økologiske, dyrket fram fra frø med stor kjærlighet og omsorg hjemme hos Allison med de grønne fingrene.

Blomstene som står ved siden av er innkjøp fra IKEA på fredag. UnniPunni og jeg skulle finne en god papirduk til Emils konfirmasjon, sånn myk som ser ut som stoff. Vi starta i Eiker, med Europris, Jysk, Sparkjøp og Nille, men fant liksom ikke det vi lette etter.
Er det ikke rart, hvordan alle veier fører til IKEA når to damer reiser sammen for å finne en papirduk?
Og hvordan Margeritter og Geranium lett kan oppfattes som en god duk når man står der og kikker?
Det var jo så god pris på disse, og det kommer til å bli så fint foran huset mitt, når veggen er ferdig malt og tingene er ryddet på plass..
Og så kom vi over et lite kafebord med to stoler til, som vil være perfekt ved siden av døra, og prisen var jo så god!
La det være sagt, at vi også fant duken vi skulle ha, så turen var uansett vellykket.
For femten kroner meteren fikk vi et fint stoff, vi måtte bare klippe det til sjøl og legge det på ei vekt etterpå for å få prislapp på. Underveis i tellinga av meter gikk det litt i surr, og vi var uenige om hvor langt vi var kommet. Jeg var selvsagt den mest påståelige av oss, så nå har vi muligens en duk som er litt i korteste laget.

Helt ute i venstre marg står ei tønne med tidligere knallkjøp. Den ene er en krydderurt, ferdig tørka på rot. Tenkte jeg skulle prøve å få liv i noe av det igjen. Allison hadde bare planta om sine butikkmynter til større potter og satt ute, og dermed hadde de blitt skikkelig fine igjen. Så da blire sånn.

Jeg skal legge sjela mi i å få disse plantene fine. De har en viss sjans for å overleve, i og med at de står ute. Men stort sett alt av inneplanter har det med å visne stille hen hos meg.
Jeg kan trenge litt hjelp, til påminnelse, underveis.
Så om du kommer på den lille kjøkkenhagen min en gang i mellom vil nok både plantene og jeg sette umåtelig pris på en melding.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger