En lekker stuss, eller en hissig front. Og smektende kurver
med perlemorslakk og integrert bluetooth stereoanlegg. Det er ikke det merket
som ikke er best i sin klasse på ett eller annet, enten det er miljøspørsmål,
serviceavtaler eller komfort. Bildene er i høyglans og prisen er allerede delt
opp i månedlige rater. – Kom til oss, og få din fremtidige bilavtale!
De siste to vintrene har jeg snust litt på tanken av ny bil.
Det er noe med disse blankpolerte reklamene som lover fri service og oppvarmet
ratt. Og elektrisk motor, nøkkelfri oppstart, og digert bagasjerom. Jeg
innrømmer gjerne at det frister med en bil blotta for skavanker. En bil som
ingen har fylt med søppel og rot enda. Eller kjørt borti fortauskanter med.
Eller sprengt høyttalerne i. Og forresten har jeg hørt av en fyr at alle
bruktbiler har et lager av størkna buser i setetrekket. Jeg tør ikke kjenne
etter, men jeg tenker at en som sier sånt sannsynligvis vet hva han snakker om.
Så en ny bil høres ikke så dumt ut.
Det er bare det at jeg glemmer fort. Jeg glemmer hvor
vanvittige summer som betales for en ny bil, og hvor fort den taper seg i verdi.
Jeg glemmer å parkere på avstand fra alt som kan ripe opp lakken, og jeg
glemmer å ta med meg ting ut når jeg har vært på tur. Jeg legger gjerne fra meg
saker og ting på panseret mens jeg leter etter nøkkelen. Og selv om jeg kjører
samme veien flere ganger hver uke, glemmer jeg stadig fartsdumpene på Burud og
Bråtabakken. Jeg glemmer ikke å fylle
bensin, men det hender stadig jeg utsetter det hvis det regner, snør, blåser
eller er kaldt. Jeg både åpner og lukker døra med beinet, og jeg drar av snøen
med ei skuffe. Jeg fyller bilen for badeturer på skauen om sommeren, og for
skauturer med bål og aking om vinteren.
Det hører til sjeldenhetene at jeg har solgt bilene mine, jeg velger heller den miljøvennlige
gjenbruksvarianten om å trylle bilen om til noe annet. Spiker, for eksempel.
Teigen betaler omtrent det bilene er verdt når jeg er ferdig med dem. Jeg har
som regel siste hånd på verket først.
Nå kjører jeg en gammel Opel Tyttebær med flekk på panseret,
og den føyer seg pent inn i rekka av gamle slitere jeg har eid opp gjennom åra.
Jeg fikk den billig, til omtrent samme pris som en ny kløtsj til Peugeot. Den
har gått lite, så lite at den fortsatt protesterer når jeg gir for mye gass. I
tillegg bruker den nesten ikke bensin, så jeg tør påstå at den er ganske
miljøvennlig. Selv om den er bitteliten får jeg kjørt gutta fram og tilbake til
den lokale skibakken i Skotselva, og jeg kjører til jobben i Vestfossen hver
dag. Jeg kan snu akkurat hvor jeg vil, og ingen ser om jeg har parkert skakt,
siden den er like kort som den er bred.
Den forrige bilen min, en hvit Primera fra forrige årtusen,
ga opp en dag i høst da jeg skulle krysse riksvegen. Det var en dag med mye
trafikk, og om man skulle komme seg over måtte man være kjapp på pedalen. Det
var halv gass og full konsentrasjon, og når jeg slapp ut kløtsjen for å skyte
fart hadde drivakselen fått nok. Lyden av motoren tok nye høyder der jeg tråkka
pedalen godt ned. Men det skjedde ingenting. Bilen sto først helt stille og så
trilla den sakte bakover. Heldigvis var jeg ikke langt hjemmefra, så jeg tusla
hjem og sladra til Bonden. Han visste råd, og dro opp med traktoren. Så da kom
bilen hjem, lasta opp foran på traktorgaffelen og jeg skjønte at løpet var
kjørt.
Ikke den forrige der, og ikke den der igjen. Kanskje en
fire-fem biler bakover i rekka, hadde jeg en bil som skar seg. Det var i og for
seg ikke noe nytt for meg. Biler er leie sånn. Men dette var i passende alder
for guttas utforskende klatring. Og siden den hadde takluke som likevel ikke
ville lukke seg, hadde den funksjon som klatrestativ noen sommeruker til Teigen
overtok dråget.
Jeg kan nok komme på et tjuetalls bruktbiler jeg har hatt,
fulle av sjarm og integritet. Og alle har vært billige, og muligens med
seterekkene fulle av størkna buser. Men det har vært mye moro med dem også,
disse sistebilene mine. Og jeg har likevel ikke for vane å sitte med henda
under setet.
Så inntil produsentene kan komme opp med en bil som ikke trenger å skrapes is av, og som rydder og vasker seg sjøl, tenker jeg det blir sjarm framfor eleganse en stund til.
Så inntil produsentene kan komme opp med en bil som ikke trenger å skrapes is av, og som rydder og vasker seg sjøl, tenker jeg det blir sjarm framfor eleganse en stund til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger