torsdag 7. juni 2012

Brun jente i ringen

Visste du at reggaen oppsto på Jamaica en sommer det var så stekende varmt at ingen orket å danse i det vanlige tempoet?
Musikken måtte rett og slett dras litt bakover, for å stemme overens med hva folket orket å engasjere seg i på en varm dag. Den nye gruuuven stemte også bedre overens med hengekøyementalitet, små lette rytmeisntrumenter, paraplydrinker og spesielle sigarillos.
Jeg tror kanskje han som skulle holde rytmekompet hadde en hangover som var vanskelig å takle i varmen, og ble liggende litt etter skjema. Og at en annen musikalsk luring syns det hørtes greit ut likevel.
Heldigvis.
For hva hadde sommerdagene med lav stressfaktor vært uten en liten dose reggae?

Om en liten uke skal jeg ha eksamen. Min siste før jeg kan kalle meg adjunkt. Og sannsynligvis den eneste som tilfører glede hele tiden gjennom forberedelsene.

For første gang opplever jeg å ha fått en eksamensform som er relevant.

Jeg mener, siden vi skal bli musikklærere, er det jo ok at vi kan vurderes ut fra hvordan vi er ute i klasserommene.
Selv om jeg er litt glad for at sensor ikke ser meg til vanlig, i egen klasse. Det kan tenkes han eller hun ville sett på det som litt i overkant å knuse gitarer i bolken om rockens hostorie. For eksempel.
Eller ville gjennomskuet den egentlige grunnen til at jeg hører (ser) på Avenged Sevenfold.
Nok om det.
Vi fikk utdelt en sang, som vi sannsynligvis ikke kjente fra før, og som vi har en uke på å lære oss, lage spillestemmer til og arrangere for klasserommet. Selve eksamensdagen har vi 20 minutter til rådighet der vi skal introdusere denne sangen for arbeid i klassen.
Nå har det seg sånn, at jeg er over gammel nok, og vel så det, til å ha hørt min utdelte sang ganske mange ganger før. Jeg vet ikke om jeg skal være glad for dette, og kaste meg uti det med liv og lemmer. Eller om jeg skal sette meg skrekkslagen ned i et hjørne og vente på dommen.
Tenk om de forventer mer av kjente sanger?

Jeg kan jo håpe at de trodde jeg var så usannsynlig mye yngre at sangen var fullstendig ny for meg.
Og dermed dømmer meg forsiktig.

Jeg har uansett satt inn startskuddet for min siste eksamen i denne omgang, og ønsker meg selv lykke til og vel så det.

2 kommentarer:

  1. Masse store klemmer fra meg som skal ha min aller minst relavante eksamen EVER! Jeg er villig til å skrive under offentlige dokumenter og avtaler som sier at jeg aldri skal bli å se i et klasserom hvor det undervises matte hvis jeg bare kan slippe(eller i det minste stå) på denne muntlige matteeksamen!!! så!!! Streik i vei!!!

    ja, og lykke til!!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk, adjunkt Bjørnerud!
    Nå i natt er den siste natta jeg er tilknytta hibu, det er siste eksamen i morra. Og det hadde ikke forundra meg om det gikk veien.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger