tirsdag 19. juni 2012

Vern om dine favorittbiter

Bonden har skjønt det.
I fjor greide trostetosken å rappe jordbæra mi nesten mens jeg så på!
Enda jeg gikk ut daglig for å passe på at bæra skulle modnes, så gjorde den svarte fjørballen akkurat det samme som meg. Og vant.
Jeg sutra og surmula såklart. Ikke fordi den jordbæra i hagen kunne dekt en brøkdel av mitt konsum. Men det å kunne plukke egne bær en solvarm dag hører likevel med til livets luksus.

I år har jeg registrert at jordbærplantene er både kraftige og blomsterrike.
Men jeg har liksom ikke giddi å engasjere meg i det, med tanke på fjorårets nederlag under trosten.
Så hittil har jeg kjøpt på Bunnpris, Rema og ellers overalt det finnes ferdig jordbær i kurv.
Bonden mumler noe om kortreist mat kontra disse flybårne belgiske, italienske eller portugisiske jordbæra, og om miljøskadene ved flytransport.
Jeg hører på ham. Og sier meg enig.
Og handler langreist jordbær, åkke som. Jeg klarer rett og slett ikke holde meg unna.
Selvsagt kjøper jeg også helst norske bær, men det er ennå etpar uker til vi kan skrive jordbærsesong.

Og da kjøper jeg til gjengjeld kassevis, og holder meg stort sett i nærheten av kassa helt til den er tom. Vi kan ikke risikere at andre driver og forsyner seg av godsakene, kan vi vel?
Det har hendt i livet mitt at jeg har fått betegnelsen raus, eller til og med dumsnill, siden jeg kan gi bort nesten alt jeg har om det er noen som trenger det.
Men de som har sett meg når jeg har fått tak i (bare) en jordbærkurv trekker den uttalelsen lett tilbake. En kurv er så lite, at det er vel ikke noe å dele på.

Bonden min er ikke verdensmester i rosekjøping eller komplimenter. Han prøver til stadighet å late som at jeg er mer nyttig enn vakker, og går gjerne omveier for at naboen ikke skal se at han har dratt med seg noen blomster hjem fra tur.
Men jeg har gjennomskua'n.
For en dag jeg kom hjem her, hadde'n en liten overraskelse til meg ute i hagen.
Et flyttbart bur til jordbæra mi, som gjør at jeg kan dorme litt i hagegynga uten å frykte trostesniken.


Trur jaggu denna jordbærsommeren blir helt grei jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger