Det var disse høye tonene, da..
På jobben har jeg noen rare instrumenter fra diverse
innsamlinger. Blant annet en tenor blokkfløyte i tre med snor til å ha rundt
halsen. Den er fin å se på, og god å holde på. Og sannsynligvis nydelig å høre
på, om rett person blåser i den. Jeg er ikke den personen, men det hindrer meg
selvsagt ikke å prøve med jevne mellomrom. Jeg har jo hørt at ting trenger litt
tid for å modnes. Og fløyta og jeg er fortsatt i en tidlig pubertet.
Jeg kom til å tenke på denne fløyta i kveld, da jeg var på
mitt ukentlige kirkebesøk (les: korøvelse i Bakke kirke).
Jeg har jo tidligere nevnt at jeg ved en misforståelse
havnet i sopranrekka, og i kveld fikk tålmodige herr Kantor noe å tygge på. Han
satt på sin pianokrakk, med øret i min retning og krympet seg mens jeg jobbet
intenst for å treffe de høye tonene. Jeg er ikke så beskjeden at jeg demper meg
når jeg er usikker. Dessverre. Og det var et par steder hvor jeg ikke kunne
høre forskjell på min egen stemme og den fine blokkfløyta jeg har på jobben.
Stakkars herr Kantor nevnte noe om å hyre inn en sangpedagog
for å lure det beste ut av stemmene våre. Og at han visste om ei som hadde
utrettet mirakler tidligere.
Vi nikket i kor, hele koret. Vi var flere i samme skip.
Det var ikke bare meg som sleit for å komme opp i dag. Men
jeg var nok en av de tydelige. Enda jeg hadde på meg strømpis med strikk i
livet, og en vid tunika for å kunne slippe lungene ned i magen og ut i det fri.
Under forrige øvelse kastet jeg fra meg beltet i trappa, og glemte det igjen.
Så i kveld fikk jeg det overrakt, en undrende kirketjener hadde nok lurt på hva
slags korøvelser vi drev med..
Han burde nok vært flue på veggen i kveld, kirketjeneren.
Med hørselvern. Jeg fikk liksom ikke lufta på plass dit den skulle, og brukte
opp alt kruttet før jeg kom til de lange
"absolutt-ingen-pustepause-tonene". Selv om jeg prøvde å slappe av i
kjeven så jeg nesten siklet, og jeg gjespa, slapp ut magen, forma munnen,
tenkte på hvor lyden skulle være.. Det endte opp i en tynn ulelyd, samma hva.
Og det som gjorde det hele interessant, var at den ulelyden
lå akkurat rett under den tonen jeg skulle treffe. Så ikke bare var det en
fløytende, avbrutt tone, men den var i tillegg skikkelig sur fordi den ikke kom
helt opp i det gode selskab.
I sånne øyeblikk kunne jeg selvsagt revurdert om det nå var
så lurt å starte i koret. Nå som vi har avtalt konsertdato og alle greier. Med
selveste fru Johnnsen, Inger Lise Rypdahl. Vi skal være med i et nydelig stykke
om en kvinne ved en brønn, og det kan tenkes hun forestiller seg et kor fullt
av rene klare stemmer som treffer der de skal.. Men det er der hun kommer inn,
denne sangpedagogen herr Kantor snakker om. Hun med miraklene. Og for alt jeg
vet, kan det tenkes jeg bare er litt småforkjøla nå, og at jeg innen mai har en
klokkeklar røst.
Vel. Den som lever får se.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger