fredag 22. mars 2013

Påskeferiestart!

Jeg har litt følelsen av Lillebjørns kryssord med kulepenn der jeg sender inn mitt refuserte manus til neste vurdering. Jeg går påskeferien i møte med beskjed om at jeg i utgangspunktet ikke har jobb fra høsten, skatteoppgjøret lar vente på seg og det var søtten kuldegrader da jeg dro på jobb i dag. I slutten av mars.
Likevel.

Det er påskeferie. Jeg bruker solbriller i bilen, har fått en egen sang av elever og det er kjøpt inn til fredagstaco i kveld. I tillegg har jeg tenkt meg en tur eller to opp til Hyttenurket i løpet av påsken.
Fjellpåske har jeg aldri skjønt helt poenget med, siden jeg ikke er spesielt glad i fjell. Men Hyttenurket ligger jo bare noen steinkast hjemmefra, og en tur dit er ikke å forakte noensinne. Skal nok klare å få slått ihjel noen timer, selv om Bonden mener jeg kommer til å dø av kjedsomhet hvert minutt av påsken jeg ikke er på fjellet.
Han om det.

Jeg skal da være med på fjellet, for all del. Men jeg skal pakke med meg bøker, gitar og litt vin enten han vil eller ikke. Blir med på skitur, med appelsin og sjokolade. Men hovedsysselen min går mest ut på å kjenne at jeg har fri. Fri til å gjøre ting jeg har lyst til. Noe som ofte blir å klimpre litt, lese litt, gruble litt og skravle litt og synge mye. Og skulle det skorte, kan jeg ta med meg det hekleteppet jeg fortsatt driver med, som SuperUnni skulle få i førtiårsgave! Det ville tatt seg dårlig ut om jeg skrev det var leeenge siden. Så ved å si at jeg fortsatt har god tid på å gjøre det ferdig, får jeg faktisk en vinn-vinn-situasjon. SuperUnni forblir ung og sprek, og jeg forblir effektiv når det gjelder hekling.
Hverdagsoptimisme det, tenker jeg.

Hagegynga kan jeg egentlig bare plystre etter. Det er nesten en meter snø der borte, og den virker ikke så innbydende i grunn. Jeg prøver å mane fram følelsen av bare tær i gresset, vippende valmuer og lyden av den svart-hvite fluesnapperen i kirsebærtreet. Men tankene blir forstyrret. Jeg ser ned på hendene mine, de er hvite, tørre og kalde. Huden er nesten gjennomsiktig.
Så da har jeg ett viktig gjøremål i påsken.
Jeg skal sitte i sola med hendene foran meg, godt innsmurt. Så skal jeg sørge for at de blir sommerfriske og fine.
Det skal gjørras det og!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger