tirsdag 21. april 2015

Eksamensnerver, eller?


 Link til Ordbobler.no

Jeg har hatt den paniske følelsen så tett på livet, at jeg kan gjenkalle den nårsomhelst.
Eksamen.
Egentlig likner den på mange andre følelser. Det de har til felles, er at de oppstår rett før noe. Rett før eksamen, rett før konfirmasjonen, selvangivelsen, innveiinga, gjestene kommer om en halv time og jeg har glemt å kjøpe ....... (fyll inn med valgfri, uerstattelig ingrediens).

Og sammen kan de minne deg diskret om manglende planlegging.

Tro det eller ei:

Jeg har lært en del av disse blemmene. Såpass mye at jeg stadig får til ting som tidligere virket helt umulig!
Og nå kan jeg til og med være så eplekjekk at jeg deler et par -tre -fire av mine beste tips her.
Så, sug til deg, om du føler at ingenting henger på greip, og at det blir tilfeldig om det går bra eller ikke.


  1. Hold hodet så kaldt som mulig. Trekk inn luft, slipp ut luft. Gjenta om nødvendig. La problemene få være problemer (som skal løses), men de er faktisk ikke mer enn det. Av erfaring vet jeg at jeg overlever. Og det gjør de fleste rundt meg også, med et lite skrik. Se for deg hvordan du har det etterpå, når oppgaven er løst. Med beina på ei pute i hagegynga, et selvtilfreds glis og sol i fjeset.
  2. Få oversikt over tiden din. Når skal du være ferdig med de ulike oppgavene? Gi deg selv frister, og hold dem! Her har jeg gått på mange smeller, for det er ikke så vanskelig å lage fristene som å holde dem.
  3. Finn ut hva som er de aller viktigste punktene. Det er fort gjort å bare gjøre noe, hva som helst, så lenge man ikke er helt uvirksom. Og uten oversikt over hva som er mest viktig er det lett å gå i fella å begynne på feil sted. Jeg har, mer enn en gang, pusset vinduene rett før eksamen, fordi det er lettere å gjøre noe håndfast enn å ta tak i materien og lete fram hovedpunktene. Og det leder til det fjerde, kanskje aller viktigste tipset mitt:
  4. Lytt til erfarne feilfolk. I tide. Be noen om å se på oversikten din, sjekke strukturen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger SuperUnni har systematisert innholdet i huset mitt med meg. Hun er rett og slett rågod på struktur. På den annen side kan det være like nyttig å få hjelp hos noen som har stått i samme gjørma sjøl, som du er nå. Om det gjelder nedbetaling av diverse gjeld, fullføring av et umulig slankeprosjekt eller å kvitte deg med røyken. Se på andre som har gått på trynet før deg og kommet seg på beina igjen. -Åssen i helvete klarte de det? 
Helt seriøst.
Det kan også tenkes du trenger fagpersoner som kan hjelpe deg med konkrete ting.
Håndverkere, terapeuter eller personlige trenere. 
Eller, om det gjelder eksamen kan jeg drive litt egenreklame her, for Ordbobler
Med personlig trener i lesing og skriving kan det faktisk tenkes du bedrer karakterene i flere fag. Fordi du leverer bedre oppgaver, husker lettere det du leser, og besvarer prøvene dine bedre.
Jeg sier ikke at det er sånn. Men at det kan være sånn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger