torsdag 9. januar 2014

Dekk deg til!

Tirsdag kveld forsvant lufta ut av det ene dekket mitt.
Selve tømmingen skjedde helt udramatisk, siden det var en lekkasje i ventilen som gjorde at lufta seig sakte ut. Men selv om den var udramatisk, var det ikke gjort i en håndvending å oppdage det.

Oppdagelsen ble gjort i ei av Hokksunds mange rundkjøringer, -jeg hørte det slo da jeg vrengte rundt.
Og den oppdagelsen var litt mer dramatisk, for å være ærlig.
Dekket viste seg å være helt flatt. Helt.
Og det hadde det nok vært en stund.
Gummien hadde en brett, liksom.

Siden skaden sannsynligvis var skjedd allerede, valgte jeg å kjøre opp til bensinstasjonen med dekket slik det var.
Der fikk jeg fylt luft i dekket, men det kom en suselyd hele tiden. Den lyden ble borte da jeg fikk skrudd på den svarte plasthetta utenpå ventilen, så jeg skjønte at ventilen var synderen.

Hvem som helst med litt logisk, praktisk eller økonomisk sans ville her valgt å parkere bilen for å ta en drosje hjem.

Jeg valgte heller å ta Tyttebærbilen hjemover, i 20 km/t  fra busslomme til busslomme, mens jeg slapp forbi alle som ville kjøre fortere. Hvem sier det ikke er spennende å kjøre sakte?
Og vel hjemme starta full leting etter jekk og propell. Jeg slapp å gjøre selve jobben med å bytte, men jeg lover at det var utfordrende nok å skaffe tilveie en propell til å skru med. Alle naboene måtte sjekke lageret sitt for utstyr, og selvsagt var det både mørkt, kaldt og vått.

Fordi jeg er omgitt av gode mennesker og en god del magi, fikk Tyttebæret nytt dekk den kvelden.
Morgenen etter var det fryst på, og ekstrahjulet mitt var uegnet for sånt. Så jeg holdt på å ta med meg et skilt i svingen ved Kjemperudveien. Og det, enda jeg kjørte supersakte!

Vel, jeg forsto i hvert fall med en gang at dette ikke var noe som kunne vente, så derfor tok jeg med meg dekket til bensinstasjonen i går etter jobb. Tenkte liksom de kunne bytte det for meg.
Det er bare det, at det var den mest ukurante dimensjonen som noensinne har vært laget, og at ingen har sånne trillebårdekk på lager. Jeg måtte reise hjem med det flate dekket i bagasjen.

Men i dag har jeg i dag brukt matpausa mi på Eiker Motorshop, der bilen ble omskodd og trygget.
Nå er den klar for en IKEA-tur, med brodder rundbaut.
Vi skal jo ikke undervurdere god innstilling, så jeg tror jaggu jeg skal ta med meg ei benkeplate hjem i kveld.
Kjekt å ha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger