torsdag 20. desember 2012

Matboksens hemmelighet

Mammaaa! Kan du si til drittungen at han ikke skal ligga på gølvet og ødelegge!

Jeg har såvidt kommet meg på innsiden av døra, ute er det fjorten blå og jeg vrenger min kuldeastma utover jakker og sko i gangen. Egentlig har jeg ikke lyst til å vite hva som er foranledningen til at en unge ligger på gulvet med et teppe over ansiktet, og den andre dundrer ned trappa.
- Drittunge kan du værra sjææl, jeg får vondt i hue av den derre parfymen, det har jeg jo sagt føøør!

Hmm. Den eldste har oppdaget en ekkel lukt på rommet sitt, og hans første refleks er å spraye parfyme der inne for å overdøve stanken. Og siden rommene ligger så nære hverandre, vil han vise at han bryr seg om lillebrors ve og vel ved å spraye litt der inne også. Litt kan fort bli til mye når du er tretten og har en egen parfymeflaske. Minsten demonstrerer med å puste gjennom et pledd.

Det blir opp med vinduene, full utlufting og den obligatoriske kjefterekka fra mamma. Siden jeg er så godt i gang, kjefter jeg litt for sprayinga, litt fordi jeg oppdager at han har dratt av laken og sengetøy, og masse fordi det flyter rot og søppel om hverandre der inne. Han dukker unna de verste tiradene og rydder etter beste evne. Minsten klager over hodepine, men blir bedre etter hvert som lufta skiftes ut inne på det iskalde rommet hans. Og plutselig hører jeg han flytter om på møblene sine. Nå er juleryddinga av rommet i gang der inne også. Jeg blir igjen inne hos kildeinnehaveren.

Nå må du kikke under alt som ligger på gulvet, på benken, i vinduskarmen og i senga. Ett eller annet sted ligger det noe som råtner, og du MÅ finne det!!!
-Jammen, mamma, jeg har sett over alt, det er ingenting her.
Og som menn flest har han lett etter kilden, sannsynligvis lett bøyd, med henda i lomma. Tåspissen har løfta på ett og annet, og rommet er sjekka ut. Ingen kilde til stank her. Mistanken hans er at det sitter noe i veggene. Eller kanskje i dyna, som han bærer ned til vask.

Ett sted har han ikke tenkt på, likevel.
På gulvet ligger den matboksen jeg maste om for over en uke siden.
Med mat i.

Jeg trenger ikke skrive mer om dette.
Trur jaggu den unge mannen lærte ett og annet om matbokser i kveld.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger