onsdag 7. mai 2014

åtte påtte rømme, fire merker smør

Jeg skal da ikke være noe dårligere enn alle de andre som legger ut bilder av vellykket knekkebrødbakst.
Altså. Jeg har laget knekkebrød mange ganger, jeg. Det er bare det at jeg ikke er spesielt god til å følge oppskrifter.
Derfor har det hendt at mine knekkebrød har smakt litt harskt etter en stund (for mye solsikkefrø),
og det har også hendt at de har blitt hullete fordi jeg ville ha de tynnest mulig. Det har skjedd at jeg har glemt å dele dem opp med pizzahjulet etter de ti første minuttene, og det har hendt at de har blitt mørkebrune. Da endrer faktisk smaken seg litt også, og det eneste som går an er å ha på masse smør og brunost.

Men det er egentlig enkelt, om jeg husker å ta dem ut etter ti minutter for å dele dem opp, og om jeg klarer å klappe det utover sånn noen lunde jevnt.

Jeg fikk noen ganske gode i går, og var smart nok til å skrive det ned. Sånn til en annen gang.
8 kopper tørt, og fire kopper vått. Bland. Klapp utover.

Strø på flaksalt. Ti min i ovn. Ut for deling. tilbake i ovn. Dritlenge.


Etter at det hadde gått langt og lenger enn langt, var det på tide å ta knekkebrødene ut av ovnen.
Klok av forrige skade hadde jeg nå hatt ovnen på ganske lav temperatur, og resultatet var at de ikke var helt sprø tvers gjennom absolutt alle.
Så da ble det døra på gløtt ei stønn etterpå.

Bildene av de ferdige knekkebrødene blir sannsynligvis best om du googler "knekkebrød" og ser på bildene der.

Bildet av ovnen min, derimot, legger jeg gjerne ut bilde av. Det vanskelige var å finne noe som passet inn i sprekken for å kunne ha døra på gløtt. Men eggeglass funka.

Knekkebrødene slo an, både hos meg, Kaptein Blikk og Minstemann. Selv om minstemann kanskje syns det var litt lite salt på dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger