mandag 19. mai 2014

Vedlikehold vs kondemnering

Ok, jeg skal fortelle ett og annet om vedlikehold av bolig.
Jeg må presisere at dette innlegget passer best for deg som er helt amatør.
Har du litt praktisk sans er du herved advart.

Jeg kjøpte leiligheten i 2006.
De påfølgende årene har det vært snakk om å male utvendig.
Snakk om.
Naboen har selvsagt malt. Og fjernet mosen fra taket og lakket døra på nytt, og satt opp levegg og gjerde. Og beiset levegg og malt gjerde.
Han kjøpte også en lekestue til jentene sine. Som han satte opp i hagen og malte.
Det er egentlig en annen historie. Men jeg kan like godt fortelle om det, siden den historien kom opp igjen som snakkis, nå i helga.

Vel. Naboen var akkurat ferdig med siste strøk på lekestua, malinga var ikke helt tørr enda. Jentene gledet seg til å bruke den.
Omtrent samtidig lånte jeg en enorm bil på 7,5 tonn, som jeg hadde satt oppe på parkeringsplassen. En tidlig morgen vi skulle på skolen, var jeg ute og startet motoren for å få litt varme i bilen til vi skulle dra. Da gutta fikk beskjed om å kle på seg og komme, hadde minsten sett ut av vinduet.
-Hvorfor står leikestua til naboen i hagen vår, mamma?
-Det gjør den vel ikke!
-Jo. Se sjøl!

Inni ei røyksky så jeg naboens lekestue, i vår hage.. Og bak den, kilt mellom lekestua og ei bjørk, sto den enorme bilen med motoren i gang!
Det minuttet der.
Fra jeg oppdaget bilen, til jeg fant ut om det var unger i nærheten, kan ha vært det lengste minuttet jeg har opplevd i hele mitt liv. Jeg hørte ei jente som gråt, og hjertet mitt stanset ett øyeblikk.
Det viste seg at hun sto i verandadøra og gråt fordi lekestua hennes var ødelagt. Heldigvis.
Det kunne gått så vanvittig mye verre...

Den enorme bilen hadde en bulk i det ene sidespeilet, og ellers var den bare å rygge opp igjen. Men lekestua var rammeskeiv, knust og flyttet. Så vi brukte plankene til fyringsved og kjøpte ny lekestue til naboen. Som han satte opp i hagen og malte.
Jeg ringte politiet for å få de til å komme og ta meg. Helt svimete av sjokk, skjelven over tanken på hvordan det kunne gått. De spurte litt fram og tilbake: Er det personskade? -Nei. Har du drukket? -Nei, klokka er halv åtte på morgenen midt i uka! Ok, er det skade på andre kjøretøy? -Nei, det var bare denne ene bilen som tok seg en tur på egenhånd. Men dere må jo komme så jeg får en straff!
Politimannen svarte, så tålmodig han klarte:
Først tror jeg eieren av lekestua kommer til å straffe deg, og deretter tror jeg eieren av den lånte bilen vil straffe deg, og til slutt regner jeg med at ett eller to forsikringsselskap har ei høne å plukke med deg.
Så vi trenger nok ikke å rykke ut til Kopperud i dag. Pass på håndbrekket og vær glad det ikke gikk verre.

Ja, da ble dette innlegget som egentlig skulle handle om vedlikehold av bolig, til et innlegg om kondemnering av bygninger.

Vi får ta vedlikehold ved en senere anledning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger