torsdag 11. april 2013

Musikk i gynga, en utopi?

Jeg savner dagene i gynga jeg..
Når det er varmt nok til å ligge barbeint og la tærne dytte borti kjettingen for å gynge litt.
Ja da, jeg vet at våren er på gang. Jeg har til og med en bok som kan fortelle at det er tid for å lage seljefløyte. Og bøker lyver ikke om slikt.

Seljefløyta kan bare lages om våren, og nå er tiden kommet. Nå om dagen er barken i vekst og løsner lett fra den sevjerike stammen. Rogn, pil eller selje kan brukes.
Dette står skrevet på dagen i dag, den 11. april, som også er dagen til minne om pave Leo. Men det er en annen historie, i den samme boka.
Det jeg henger meg opp i er at vi kan lage seljefløyte nå.
Og siden vi lærte å spille seljefløyte på skolen, hadde jeg hatt moro av å ha en sånn liggende i hagegynga mi.
Jeg vet jo at jeg har en fantastisk blokkfløyte stående i en vase på jobben, og at jeg sikkert kunne lånt med meg den hjem om jeg ville. Men det blir liksom ikke det samme.

Det står at seljefløyter kan lages i dag. Likevel, om jeg lar blikket streife over hagen, eller om jeg tar meg en tur på skauen, så har jeg vondt for å tro at hverken rogn eller pil er klare for noe som helst enda.
Det er jo snø overalt, jeg må skrape is om morran og bruke votter i bilen.
I kveld da gutta la seg, lurte minstemann på om snøen kom til å være borte på søttendemai. Jeg kunne ikke annet enn å se bort og snakke om noe annet.

Men når det har gått en måned fra i dag, regner jeg med at joggesko og sykler har tatt over for alpinhjelmer og snowboard, når det gjelder rot i gangen og på gårdsplassen. Jeg vil tro det spirer litt i valmuene mine, og jeg regner med at snørra renner av allergi hos liten og stor. Kanskje ormene har kommet fram langs demningen på Skogsvann, og det vil holdes froskebryllup i klaser ute i vannet.

Foreløpig får jeg nøye meg med at sola varmer litt, midt på dagen. Og at dagene er lengre. Det er lyst da jeg kjører til jobben, og lyst på vei hjem. Jeg skal nok få fiksa ei seljefløyte til å ha i gynga mi. Og skulle det skjære seg helt, så vet jeg at vi har ei munnharpe liggende et sted. Den lager lyd, den også..





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger