søndag 11. november 2012

Helgespaltist i Eikerbladet!


Å ta Helga?

Man kan jo spørre seg hva slags fruentimmer det er snakk om her, og hva man skal ta henne i? Kanskje det er en matrone av en dame som driver med håndbakturneringer fra fredag til søndag? Og hvis du tar henne i håndbak vil du få ett års gratis forbruk av tunfisk og kosttilskudd?

Eller kanskje hun skal tas på ordet?
Da regner jeg med at det ordet er fritid, siden hun alltid dukker opp når jeg har fri. Eller. Fri og fri. Når jeg ikke er på jobb.
I fritiden skal man gjerne slappe av, lade batteriene, gjøre noe annerledes. Om jeg får velge, bruker jeg den fritiden rundt, oppå (og helst ikke under) et bord med venner og familie. Med god mat, god tid, gitarspill og tilbehør som det svinger av.
Eller helt alene. Jeg tenker nok best da. Uka blir gjerne så hektisk, at ettertanken virkelig henger etter.  Og av alle ting jeg kunne tenke meg å bruke Helga til, står nok ettertanken høyt. Nå skal det være sagt, at det ofte er et stykke mellom hva jeg i forkant har tenkt å bruke henne til, og resultatet når jeg teller opp på mandag. Da blir gjerne mandagen i verste fall brukt til ettertanke. Eller etterpåklokskap, som det også kan kalles i Helgas kjølvann.

Uansett er hun sannsynligvis fryktelig opptatt alle de timene vi andre har fri, for de fleste har noe å si om henne mandag morgen. Og om hun har vært riktig ivrig går gjerne snakken til langt utpå onsdag. Bortsett fra hos pensjonistene kanskje, og de som går hjemme. De syns Helga er litt oppskrytt. De blir liksom så vant til henne at hun mister litt av glansen. Lurer på om George Clooney mister noe av glansen om man virkelig var gift med ham, jeg..

Hun er nok ganske humørsyk, som damer flest, Helga.
Hormoner i sving, kanskje? For selv om de fleste kommer fra henne med et smil om munnen, hender det til stadighet at folk må være hjemme fra jobben på mandag fordi Helga har vært ekstra hard denne gangen. Eller de kommer på jobb, uten stemme, og med et salig glis. Da har gjerne Fotball-Helga vært bra. Eller festival-Helga, en sommerfavoritt.

Nyttårs-Helga er bare ute en gang i året, men til gjengjeld er det ei dame med skikkelig futt. Hun elsker champagne og aftenkjoler, gjerne med glitter på. Men jeg tror hun har noen tarmproblemer, for det lukter litt mystisk utendørs når hun har blåst ut alt kruttet rundt midnatt.

Og Pinse-Helga, en langbeint dame som har dekorert seg fra topp til tå i OL-pins, hun er det mange båteiere som er glade i. Tror hun er ganske hjelpsom når det kommer til å pusse båt. Og det er visst en del fruer rundt forbi som er sjalu på henne. Men hun er også god på hagearbeid, så det kan tenkes det går opp i opp. Pinse-Helga er nok min favoritt, for på den tiden hun dukker opp, er det nesten alltid fint vær.

Denne fredagen møter vi Helga som er forbeholdt far. Farsdags-Helga.
Men hun kommer ikke før på søndag, heldigvis.
I mellomtiden syns han sikkert det er helt greit med mor.

Go’ Helg’a!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen til Hagegynga her. Jeg er glad for alle kommentarer og tilbakemeldinger